Terugblik op de buitenlandse reis naar Barcelona

Het is ondertussen al weer ruim twee weken geleden dat we naar het mooie Barcelona zijn vertrokken, maar dat weerhoudt ons er niet van om nog één keer terug te kijken op een zeer geslaagde reis!

Vandaag kijken we samen met commissieleden en studenten terug op deze reis.

Dinsdag 10 april verzamelden we rond half 5 ’s nachts op de luchthaven van Rotterdam. Iedereen nog maar net wakker, maar we hadden er zin in! Iedereen keurig op tijd ingecheckt en daarna gingen we in het vliegtuig richting Barcelona.

Aangekomen in Barcelona hadden we direct de eerste activiteit op de planning staan. Op de fiets hadden we een stadstour gemaakt, met een Nederlandse gids. Langs de bekende plekken zoals de Sagrada Familia, Casa Batlló, Parc de la Ciutadella en Port Olímpic met de prachtige stadsstranden.

Iets wat vermoeid was iedereen weer heelhuids aangekomen in het hostel. Na het avondeten en ons te hebben opgefrist zijn we vertrokken voor de kroegentocht. Tsja…… we blijven toch studenten. Veel kroegen en clubs later werd het ons wel duidelijk dat we in een duurdere stad waren beland om te stappen dan we gewend waren in Breda. Een biertje koste namelijk al snel € 7, -

Woensdagochtend stond het eerste bedrijfsbezoek op de planning, aan de Banco de España (de Spaanse centrale bank). In het mooie bankgebouw aan de rand van La Rambla hebben we een presentatie gehad over hoe de Spaanse bank werkt en wat zij doen als bank in het Spaanse monetaire stelsel.

Na de lunch zijn we vertrokken naar Park Güell, welke bekend staat om zijn mozaïeken en kleurrijke gebouwen. Dit park werd aangelegd in opdracht van de rijke ondernemer Eusebi Güell, die net boven de wijk Gràcia een idyllische tuinstad had willen bouwen naar Engels voorbeeld.

Nadat iedereen zijn rondje had gelopen en de nodige foto’s waren genomen zijn we nog wat hoger de berg op gegaan, naar de bunkers del Carmel. Deze oude bunkers worden meer gebruikt en zijn gelegen op één van de toppen van Barcelona. Vanaf de Bunkers del Carmel, heb je op 250 meter boven zeeniveau 360 graden uitzicht over Barcelona en de wijde omgeving. Vanaf hier zagen we heel Barcelona liggen en gaf je een waanzinnig uitzicht. Ideaal voor foto’s,  die er maar genoeg zijn genomen.

In de avond zijn we natuurlijk weer op pad gegaan om het uitgaansleven van Barcelona nog beter te leren kennen!

Donderdagochtend mocht iedereen weer vroeg uit de veren, want we hadden om 09:45 al het eerste bezoek gepland. Deze keer gingen we naar de Universitat Pompeu Farba. Tijdens het college dat voor ons werd gegeven kregen we meer uitleg over de bitcoin en de blockchain, zeer interessant dus! Vervolgens hebben we een rondleiding gekregen over de campus en een kijkje genomen in de bibliotheek/studieruimte van de universiteit. Ja… dat ziet er toch wel heel anders uit dan de Xplora. Na het bezoek is iedereen zijn eigen weg gegaan. Heerlijk die universiteit aan het strand, dat biedt ideale mogelijkheden tot lunchen in de zon. De presentatie is terug te vinden via de onderstaande link.

Download
Presentatie Universiteit over Blockchain
Blockchain and busnisses March22.pdf
Adobe Acrobat document 3.3 MB

Aan het einde van de middag werden we verwacht in het kantoor van de Kamer van Koophandel in Barcelona. Tijdens de presentatie kregen we uitleg over het ondernemen in Spanje en wat de mogelijkheden allemaal zijn. De presentatie is terug te vinden via onderstaande link.

Download
Presentatie Kamer van Koophandel over zaken doen in Spanje
Doing Business in Spain-10-04-18-Breda.p
Adobe Acrobat document 3.0 MB

In de avond zijn we richting de berg Montjuïc gegaan. Aan de voet van de berg, waar bovenop het Olympisch stadion van de spelen in 1992 is gelegen, is iedere avond een grote fonteinshow te zien. De font Màgica uit 1929 werd voor de wereldtentoonstelling gebouwd en laat iedere avond een spectaculaire watershow zien op de maat van de muziek. Na de show gezien te hebben zijn we verder gegaan naar de karaokebar (ja, de karaokebar…) om te kijken wie uit de groep het beste kon zingen. Momenteel zijn daar de meningen nog over verdeeld.

De vrijdag was vrij gepland voor iedereen. Voor de meeste stond uiteraard uitslapen op het programma, net als dat er souvenirs en koopjes gedaan werden in het centrum van de stad.

Daarnaast is SV Oase ’s avonds samen met de meegereisde docenten Paul, Stef, Annelies en Kathelijne tapas gaan eten om de reis af te sluiten. Tijdens de verschillende gangen kwamen er typische Spaanse lekkernijen op tafel. Het diner werd afgesloten met mooie woorden van Paul Koot, die namens de docenten zijn waardering uitsprak voor de goede organisatie en de interessante bedrijfsbezoeken.

Terug gekomen in het hostel is er in de kelder nog een biertje gedronken met de hele groep om de fantastische week af te sluiten.

Zaterdag ochtend om 06:00 was iedereen weer wakker want we moeten toch weer terug naar Nederland. Iedereen was weer keurig op tijd in de bus en we gingen terug naar de luchthaven waar het vliegtuig klaar stond voor vertrek naar Rotterdam.

Wij willen iedereen enorm bedanken voor de onwijs gezellige en zeer geslaagde reis naar Barcelona. We hopen natuurlijk dat iedereen het net zo naar zijn zin heeft gehad als dat wij hebben gehad. Niet alleen tijdens de reis, maar ook tijdens de voorbereidingen.

Een gezellige groep zonder enige problemen hebben dit een reis gemaakt die wij niet zomaar vergeten. Hopelijk blijf je tijdens je studententijd, maar ook nog daarna terug kijken op deze reis!